Használatbavételi
eljárás
Amikor az új építésű házak a kivitelezést
követően alkalmasak a biztonságos és rendeltetésszerű használatra, az építmény
használatbavétele előtt az építtetőnek kérelmet szükséges benyújtania az
építésügyi hatósághoz a használatbavételi eljárás megindítása és az építmény
használatbavétele céljából. A használatbavételi eljárás részletes szabályait az
építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről szóló 281/2024. (IX. 30.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) tartalmazza.
Használatbavételi eljárás egy telken egy építési engedély alapján felépített építmény esetén, illetve több építmény esetén ütemezetten, vagy külön-külön ütemként is kérelmezhető, továbbá, ha nincs ütemezve, külön építményenként is lefolytatható, amennyiben azok megfelelnek a jogszabályban meghatározott követelményeknek. A Korm. rendelet 35. §-ban részletes szabályozás található a használatbavételi eljárás iránti kérelemről és annak mellékleteiről, amely alapján az új építésű házak esetében a kérelemhez kötelező mellékelni:
A Korm. rendelet 35. §-a alapján továbbá
amennyiben rendelkezésre áll, a kérelemhez mellékelni lehet a műszaki
dokumentációt és a szakhatóság előzetes állásfoglalását, valamint a
környezethasználati engedélyt, vagy annak iktatószámáról szóló nyilatkozatot. A
kérelem benyújtásával párhuzamosan azon új építésű házak esetén, amelyek az ÉKM
rendelet hatálya alá tartoznak az építtetőnek szükséges energetikai
tanúsítványt kiállíttatnia, valamint az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési
és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 8/2018. (VI. 29.) AM
rendelet (a továbbiakban: AM rendelet) szerinti záradékkal
ellátott változási vázrajzot az Országos Építésügyi Nyilvántartás rendszerébe feltöltenie.
A Korm. rendelet 36. §-a alapján a
használatbavételi eljárásról a hatóság hiánypótlást, illetve az eljárás
megindításáról értesítést kizárólag abban az esetben bocsát ki, amennyiben
szakhatóság bevonására kerül sor, vagy a kérelem elbírálásához szakkérdés
vizsgálata szükséges. Az eljárás során a hatóság a Korm. rendelet 36. §-ban
meghatározottaknak megfelelően vizsgálja az építtető által benyújtott kérelmet
és annak mellékleteit, különös tekintettel a kérelem elbírálásához szükséges
nyilatkozatok rendelkezésre állását, valamint, hogy azok valóságnak való
megfelelését.
Az építésügyi hatóság a használatbavételi
eljárásban hozott döntése függ a szakhatósági közreműködés, illetve a
szakkérdés vizsgálatának szükségességétől, ugyanis, amennyiben sor került rájuk
a hatóság érdemi döntése elutasító vagy engedélyező határozat lehet. A
határozat tartalmáról a Korm. rendelet 38. §-a szól, amely szerint a
határozatnak tartalmaznia kell többek között a használatba vételi engedély
kikötéseit, építési engedély adatait, építmény hasznos alapterületét, továbbá
tájékoztatnia kell a határozat címzettjeit annak engedélyezése vonatkozásában többek
között a használatbavételi engedély határozatlan idejű hatályáról, szervizkönyv
vezetés szükségességéről, valamint a bontási munkálatok befejezését követően az
előírt építési-bontási hulladék-nyilvántartó lap benyújtásának kötelezettségéről.
Amennyiben szakhatósági közreműködésre, illetve szakkérdés vizsgálatára nem
volt szükség, a hatóság a használatbavételt tizenöt napon belül hallgatással
tudomásul veszi, vagy a Korm. rend. 37. § (3) bekezdésében foglalt esetekben
(így például, ha az építmény, építményrész a vonatkozó jogszabályoknak, előírt
követelményeknek nem felel meg, vagy a rendeltetésszerű és biztonságos
használatra nem alkalmas; új épület esetén az energetikai tanúsítványt az
OÉNY-be nem töltötték fel stb.) a tudomásulvételt határozattal megtagadja,
illetve ha az építményt már használatba vették annak használatát megtiltja.
A
használatbavételi engedély tárgyában hozott döntés szóban nem közölhető. A
végleges használatbavételi engedélyt írásban közölni kell az építtetővel, az
ingatlanügyi hatósággal, illetékes települési önkormányzati adóhatósággal,
valamint veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, létesítmény esetén az
iparbiztonsági hatósággal is. Az
építésügyi hatóság véglegessé vált határozata ellen fellebbezésnek nincs helye,
azonban az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a
továbbiakban: Ákr.) 114. § alapján közigazgatási per indítható,
továbbá jogszabálysértés esetében felülvizsgálatra van lehetőség.
A használatbavételi eljárás
ügyintézési határideje a Korm. rendelet 10.§ alapján huszonöt nap, amennyiben
szakkérdés vizsgálata szükséges az eljárás során harmincöt nap. Továbbá a
használatbavételi eljárás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 2.
melléklete alapján illetékmentes.
Épületfeltüntetési
vázrajz és ingatlan-nyilvántartási átvezetés
A használatbavételi engedély kérelmének
benyújtásával párhuzamosan a záradékkal ellátott változási vázrajzot is
szükséges benyújtania az építtetőnek az Országos Építésügyi Nyilvántartás
rendszerébe. A földmérő által készített épületfeltüntetési vázrajznak az AM
rendelet 28. §-a alapján az építmény ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis
alapadatait, a művelés alól kivett elnevezést, illetve a művelési ágat, valamint
az új épületet szükséges tartalmaznia. Amennyiben a telek és az építmény
tulajdonosa azonos, a vázrajzon a telekhez szükséges kapcsolni az építményt. Az
épületfeltüntetési vázrajzot az AM rendelet 17. melléklet szerinti tartalommal,
mintás formában szükséges elkészíteni. Ezt követően a változási vázrajzot a
jogszabályban meghatározott dokumentumokkal az építmény szerint illetékes
földhivatalba benyújtani szükséges, ahol a vázrajzot a földhivatal záradékkal
látja el, amelynek ügyintézési határideje az Ákr. 50. § (2) bekezdés c) pontja alapján
hatvan nap.
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi
CXLI. törvény 28. § szerint az ingatlanügyi hatóság által érvényes záradékkal
ellátott, és a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI.
törvény 23. § szerinti személyek által aláírt változási vázrajz alapján vezeti
át a változásokat az ingatlan-nyilvántartásban és a térkép adatbázisban az
ingatlanügyi hatóság. Az ügyintézési határidő az Ákr. 50. § (2) bekezdés c)
pontja alapján hatvan nap.
A változási vázrajz vizsgálatának igazgatási
szolgáltatási díja 10.600, - Ft., valamint az új, illetve megszűnt vagy
változott építményenként az igazgatási szolgáltatási díjon felül építményenként
2.000, - Ft díjfizetés szükséges az ingatlan-nyilvántartási, a telekalakítási,
a földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatos eljárások, továbbá az
ingatlan-nyilvántartásból és az állami alapadatbázisokból történő
adatszolgáltatások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 1/2024. (I. 30.) KTM
rendelet 13.§ (1) bekezdése alapján.
Bejelentés
hiányában az ingatlanügyi hatóság hivatalbóli tudomásszerzést követően is
átvezetheti a változás(oka)t. A változási vázrajzon feltüntetett változás
valósággal való egyezőségét a hatóság vizsgálhatja: vizsgálati jegyzőkönyvet
készít a feltárt hibákról és hiányosságokról, amely alapján a kérelmet benyújtó
földmérő hiánypótlás keretében javíthatja a változási vázrajzot. A hiánypótlás
nem teljesítése esetén a záradékolási eljárás megszüntetésre kerül. A
záradékolási eljárás keretében az új vázrajz elkészítéséről és a vázrajz
újrazáradékolásáról az AM rendelet 53. § szerint van lehetőség. Továbbá a felmérési, területszámítási,
valamint térképezési hiba kijavítására irányuló eljárást AM rendelet 56. § -
58. § szabályai szerint lefolytathatja.
Források: