Az erdőbirtokossági társulat a hazai jogi szabályozás alapján egy
olyan gazdálkodó szervezet, amelyet tagjai azért hoznak létre, hogy az erdő
művelési ágban nyilvántartott egy vagy több földrészlet tulajdonosaként az
erdőgazdálkodói tevékenység vonatkozásában az azzal kapcsolatos teendőiket a
szervezet működése során ellássák. Az erdőbirtokossági társulat célja az
erdőgazdálkodási tevékenységek összehangolása a tagok közös érdekének
hatékonyabb érvényesítése és a gazdaságosabb erdőgazdálkodás megvalósítása
érdekében. A magyar jog az erdőbirtokossági társulatokra az 1994. évi XLIX.
törvény (a továbbiakban: Ebtv.) szabályait rendeli alkalmazni,
míg a társulat és tagjai közötti, az Ebtv.-ben nem szabályozott vagyoni
viszonyokra a 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.)
rendelkezései irányadók.
Az Ebtv. 1. §-a kimondja, hogy ezen törvény szabályozza az
erdőbirtokossági társulat alapítását, szervezetét, működését, a társulat és
tagjai jogait, kötelezettségeit, felelősségét, a társulat gazdálkodását,
szervezeti változásainak formáit, továbbá törvényességi felügyeletének rendjét,
így a jelen írás során ezen rendelkezésre tekintettel kerülnek ismertetésre az
erdőbirtokossági társulatra irányadó főbb szabályok.
Az erdőbirtokossági társulat fogalma:
Az Ebtv. 2. § (1) bekezdése szerint a társulat olyan gazdálkodó
szervezet, amelyet az erdő művelési ágban nyilvántartott egy vagy több
földrészlet tulajdonosai hoznak létre az erdőgazdálkodási feladatok és az
ezekhez kapcsolódó tevékenységek ellátására. A jogszabály azt is egyértelművé
teszi, hogy az erdőbirtokossági társulat jogi személy – vagyis önálló jogai és
kötelezettségei vannak, szerződéseket köthet, perelhet és perelhető.
Az erdőbirtokossági társulat alapítása:
Az erdőbirtokossági társulat alapításával összefüggő szabályok
kapcsán az Ebtv. II. fejezete ad iránymutatást. Az erdőbirtokossági társulat
alapításáról főszabály szerint az alapító tagok részvételével tartott alakuló
közgyűlésen szükséges határozni azzal, hogy a tíz főnél kevesebb alapító taggal
rendelkező társulat létrehozására szerződés útján van lehetőség. Mindezekből
következik, hogy az Ebtv. eltérő szabályokat tartalmaz az alapítással
összefüggésben a különböző tagi létszám tekintetében azzal, hogy az Ebtv. azt
is meghatározza, hogy: „társulatot legkevesebb két erdőtulajdonos alapíthat.”
Az Ebtv. 5. § (2) bekezdése az alakuló közgyűlés feladatai közé sorolja az
alábbiakat:
„a) a társulat tagjai névjegyzékének (a
továbbiakban: névjegyzék) megállapítása;
b) az alapszabály megállapítása;
c) a tisztségviselők megválasztása;
d) a megalakulás előtt vállalt kötelezettségek
jóváhagyása, valamint a megalakulás előtt a tagok által végzett erdőművelési és
egyéb munkákkal kapcsolatos elszámolás elkészítése;
e) a társulat tulajdonában vagy használatában
levő erdőterület földrészletenkénti jegyzékének az elfogadása;
f) a tagot megillető társulati érdekeltség
megállapítása.”
Az erdőbirtokossági társulat létesítő okirata:
Az erdőbirtokossági társulat létesítő okirata az alapszabály,
amely az erdőbirtokossági társulat szervezetének, működésének és
gazdálkodásának alapokmányának minősül, annak tartalmát a társulati tagjai, a
társulat céljait és adottságait figyelembe véve maguk állapítják meg. Az Ebtv.
5. § (4) bekezdése értelmében az erdőbirtokossági társulat alapszabályát közjegyzői
okiratba, vagy ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett okiratba
kell foglalni. Az Ebtv. 8. § (2)-(5) bekezdései rögzítik az alapszabályra
vonatkozó további szabályokat, így az alapszabály tartalmára vonatkozó kógens
rendelkezéseket is.
Mindezek alapján a tagoknak az alapszabályban szükséges meghatározni
a társulat cégnevét és székhelyét, a társulati tagok nevét (cégnevét), lakcímét
(székhelyét), a társulat tevékenységi körét, a társulat képviseletére
jogosultak megnevezését, valamint a képviselet módját, a társulat szervezetére
és szerveinek működésére vonatkozó szabályokat, a testületi szervek és a tisztségviselők
feladat- és hatáskörét, választásuk módját, megbízásuk időtartamát, valamint
felelősségük szabályait, a közgyűlés hatáskörét, összehívásának módját, a
tanácskozás, valamint a határozatok hozatalának és közzétételének rendjét,
továbbá a határozatképtelenség esetén követendő eljárást, a tagok jogait és
kötelességeit, valamint az egy szavazatra jogosító legkisebb társulati
érdekeltséget, illetve azt, hogy az ezzel nem rendelkező társulati tagok miként
csoportosuljanak, az anyag és a pénz kezelésének szabályait, az esetleges
tartaléktőke képzésének módját, az erdei haszonvételek gyakorlásának általános
feltételeit, a tulajdonosi jogon alapuló haszonvételek gyakorlásának a
társulatra történő átruházása feltételeit, a vagyoni és az esetleges személyes
közreműködés mértékének figyelembevételével a jövedelemfelosztás módját, valamint
a társulat használatában álló ingatlanokkal kapcsolatos elővásárlási jog
gyakorlásának módját és az eljárás rendjét.
A fentieken túl az erdőbirtokossági társulat alapszabálya
rendelkezhet minden olyan egyéb kérdésről, amelyet a közgyűlés egyébként
szükségesnek tart azzal, hogy a közgyűlés határozhat arról, hogy a társulat
alkot-e az alapszabályon felül más szabályzatot. Az alapszabály, illetve a
társulat más szabályzata jogszabály rendelkezésétől csak annyiban térhet el,
amennyiben az azt megengedi.
Tisztségviselők:
Az Ebtv. 17. §-a alapján az erdőbirtokossági társulat tisztségviselői
az elnök, az elnökség tagjai, a felügyelőbizottság elnöke és tagjai, illetve –
ha felügyelőbizottságot nem kell létrehozni – az annak feladatköre ellátására
megválasztott személy. Az Ebtv. a tisztségviselők kapcsán akként rendelkezik,
hogy a társulat alapszabályában lehetőség van további tisztségeket létesítésére.
A taglétszámra tekintettel az Ebtv. 17. § (2) bekezdése akként rendelkezik,
hogy azon társulatoknál, ahol a taglétszám tíz főnél kevesebb, csak ügyvezető
elnököt és helyettest kell választani, míg a két tagból álló társulatoknál a
közgyűlés és az elnök jogkörét a két tag együttesen, vagy felhatalmazás alapján
a felhatalmazott tag gyakorolja. Az Ebtv. 18. § (1) bekezdése a tisztségviselők
vonatkozásában azon eseteket sorolja fel, amelyek alapján nem lehetséges a
tisztség betöltése, ezek az alábbiak:
„18. § (1) Nem lehet tisztségviselő,
a) aki nem tagja a társulatnak, kivéve, ha az
alapszabály rendelkezése szerint a tisztség betöltéséhez tagsági viszony nem
szükséges;
b) akit a bíróság cselekvőképességet korlátozó
vagy kizáró gondnokság alá helyezett;
c) akit bűncselekmény elkövetése miatt
végrehajtható szabadságvesztésre ítéltek, mindaddig, amíg a büntetett
előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül;
d) akit valamely foglalkozástól eltiltottak,
az ítélet hatálya alatt az abban megjelölt tevékenységre”.
Az Ebtv. 18. § (2) bekezdése azon társaságokra irányadó, ahol a
tagok létszáma meghaladja a tíz főt, ebben az esetben azok, akik egymásnak a
Ptk. szerint közeli hozzátartozói, nem lehetnek egyidejűleg a társulat
elnökségének, valamint a felügyelőbizottságának tagjai. Az alapszabályban az
összeférhetetlenség egyéb eseteit is meg lehet határozni.
A tisztségviselői megbízatás megszűnésének esetköreit az Ebtv. 19.
§ (4) bekezdése tartalmazza, amely szerint megszűnik a tisztségviselő
megbízatása a megbízás időtartamának lejártával; a tisztségviselő halálával;
lemondásával; a közgyűlés által való felmentéssel; tagsági viszonyának
megszűnésével, kivéve, ha a törvény vagy az alapszabály szerint a tisztség
betöltésének a tagsági viszony nem feltétele. Az Ebtv. 19. § (5) bekezdése
egyéb megszűnési esetet is ismertet, amely alapján: „megszűnik a
tisztségviselő megbízatása akkor is, ha az összeférhetetlenséget annak
felmerülésétől számított tizenöt napon belül nem szünteti meg.”
A társulati tagsági viszony:
Az erdőbirtokossági társulat tagsági viszonyára irányadó szabályok
az Ebtv. 25-27. §-ai között találjuk meg. A társulat tagsági viszonyára
irányadó szabályok között az Ebtv. 25. § (1) bekezdése alapvetésként rögzíti,
hogy: „a társulat tagja csak az ingatlan-nyilvántartás szerint erdő művelési
ágban nyilvántartott földrészlet tulajdonosa lehet.” A társulati tagsági
viszony vonatkozásában kiegészítő szabály, hogy a természetben egybefüggő
erdőterületen lévő más földrészlet tulajdonosának, illetve tulajdonosainak
tagfelvételi kérelme nem utasítható vissza, illetve nem utasítható vissza annak
a tulajdonosnak a tagfelvételi kérelme sem, akinek a tulajdonában levő
erdőterület az önálló erdőgazdálkodási tevékenység végzésére alkalmatlan. Az
Ebtv. 27. §-a rögzíti az erdőbirtokosági társulat tagjaira vonatkozó jogok és
kötelezettségeket, ekként az (1)-(3) bekezdés kimondja, hogy a tag alapvető
joga, hogy:
„a) részt vegyen a társulat tevékenységében,
társulati érdekeltségének, valamint közreműködésének megfelelően részesedjék a
gazdálkodás eredményéből;
b) személyesen vagy képviselője útján
tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a közgyűlésen;
c) a társulatban – megválasztása esetén –
tisztséget viseljen;
d) a tisztségviselőktől felvilágosítást kérjen
a társulatot érintő bármely kérdésről.
(2) A tag alapvető kötelessége, hogy
teljesítse az e törvény, az alapszabály, illetve a közgyűlési határozat
szerinti vagyoni hozzájárulást, részt vegyen a társulat tevékenységében.
(3) A tagok jogait és kötelezettségeit
részletesen az alapszabály, valamint a társulattal kötött tagsági
megállapodások határozzák meg.”
Az Ebtv. 26. § (3) bekezdése rendelkezik a tagsági viszony
létrejöttéről, amely szerint: „a tagsági viszony – eltérő megállapodás
hiányában – a névjegyzékbe való felvételről szóló határozattal a tulajdonjog
átruházására irányuló jogügylet létrejöttének időpontjára visszamenőleges
hatállyal jön létre.”
A tagsági viszony és a társulat megszűnése:
Az Ebtv. nem szabályozza a tagsági viszony megszűnésének,
megszüntetésének eseteit. A Debreceni
Ítélőtábla a kérdés kapcsán az ÍH 2017.71 számú határozatában rámutatott arra,
hogy az erdőbirtokossági társulatból a tag csak akkor léphet ki, ha ahhoz az
erdőgazdálkodási hatóság előzetesen hozzájárult, így az e feltétel hiányában
tett kilépési nyilatkozat nem érvényes.
Az Ebtv. 31. § (1) bekezdése szabályozza a társulat
megszűnésének eseteit, amely alapján társulat megszűnik, ha:
„a) a társulatnak csak egy tagja marad;
b) a társulat más társulattal egyesül;
c) a társulat két vagy több társulatra
szétválik;
d) a társulatot felszámolják;
e) a cégbíróság megszűntnek nyilvánítja;
f) jogutód nélküli megszűnését határozza
el.”
Abban az esetben, ha a fentiek szerinti megszűnési esetek alapján
az erdőbirtokossági társulat megszűnik, úgy a társulat vagyonát a tagok között
meg kell osztani azzal, hogy a társulat tulajdonában lévő erdőterület társulati
érdekeltségük arányában a tagok osztatlan közös tulajdonába kerül.
A társulati érdekeltség és annak átruházása:
A társulati érdekeltség fogalmát és az ahhoz kapcsolód szabályokat
az Ebtv. 3-4. §-ai rögzítik:
„3. § (1) A társulat a tagnak a társulati
vagyonból való részesedéséről társulati érdekeltséget tanúsító igazolást állít
ki. Az igazolásban fel kell tüntetni a tag tulajdonának a társulat
használatában lévő összes erdőterülethez való arányát.
(2) A társulati érdekeltség a társulat vagyonából való
részesedésen kívül kifejezi a társulati tagot megillető szavazati jogot,
valamint a társulat használatában vagy tulajdonában lévő erdőn fennálló
használat mértékét (használati illetőség).
(3) Társulati érdekeltséget – ha e törvény
másként nem rendelkezik – csak a tulajdonjoggal együtt lehet átruházni,
valamint örökölni.
(4) Az e törvény hatálybalépésekor működő
erdőbirtokossági társulat (37. §) esetében a társulati érdekeltség alapja a tag
használati illetősége.
4. § Jogi személy vagy külön jogszabály
alapján devizakülföldinek minősülő személy társulati érdekeltséget a
termőföldtulajdon szerzésére irányadó szabályok szerint szerezhet.”
Az Ebtv. 26. § és 30. §-a tartalmazza a társulati érdekeltség
átruházására és az átruházással összefüggésben az elővásárlási jogra irányadó
szabályokat:
„26. § (1) A társulati érdekeltség
átruházásával vagy átszállásával a társulati tagság is átszáll a szerző félre.
(2) A társulati érdekeltség részbeni
átruházása esetén, továbbá, ha a társulati érdekeltséget több személy örökli,
és a szerző fél, illetve az örökösök érdekeltsége nem éri el az egy szavazatra
jogosító legkisebb mértéket, tagsági jogaik gyakorlása érdekében az
alapszabályban meghatározott módon kell eljárniuk.
30. § (1) A társulati tag tulajdonában
lévő erdőterület az ahhoz kapcsolódó társulati érdekeltséggel együtt
forgalomképes, de a tulajdonjog átruházása vagy átszállása az erdőgazdálkodót
terhelő kötelezettségek teljesítését nem érinti.
(2) A társulati tagot elővásárlási jog illeti
meg a társulat tulajdonában, illetve használatában álló erdőterület eladása
esetén. A társulati tagot az elővásárlási jog a mező- és erdőgazdasági földek
forgalmáról szóló törvényben meghatározott elővásárlásra jogosultak
sorrendjében a földet használó földművest követően, a helyben lakó szomszéd
földművest megelőzően illeti meg.
(3) Az elővásárlási jog gyakorlásának rendjét
az alapszabály határozza meg.
(4) A társulat elnöke kérelemre, illetve
megkeresésre igazolást állít ki arról, hogy az elővásárlási jog gyakorlására az
alapszabályban meghatározott módon, az arra jogosult által került sor.”
Az Ebtv. 30. § (4) bekezdése körében a BH2013. 94. kimondta, hogy:
„Semmis az erdőbirtokossági társulat tagjának tulajdonában és a társulat
használatában álló erdő, valamint erdő és valamelyik más (vegyes) művelési ágú
ingatlan tulajdonjoga átruházására irányuló szerződés, ha a társulat elnöke nem
bocsátott ki igazolást arról, hogy az elővásárlási jog gyakorlására az
alapszabályban meghatározott módon került sor.”
Források: