A transzferárral, illetve a transzferár adatszolgáltatással kapcsolatos kötelezettségeket a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 30. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X.18.) NGM rendelet (a továbbiakban: „Rendelet”) szabályozza. A Rendeletet a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet módosításáról szóló 27/2022. (XII.28.) PM rendelet módosította, melyet 2022. december 28. napján hirdették ki, és 2022. december 31. napjával lépett hatályba.
A transzferár olyan ár, amelyet a kapcsolt vállalkozások kötelesek alkalmazni termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás, illetve immateriális javak egymás közötti értékesítése során. Fontos megjegyezni, hogy transzferárról csakis egymástól nem független felek (kapcsolt vállalkozások) közötti jogviszonyok kapcsán beszélhetünk. A kapcsolt vállalkozás fogalmát a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 23. pontja határozza meg.
A transzferár nyilvántartás célja az, hogy az érintett adózók meghatározzák a kapcsolt ügyletek piaci árát (ártartományát), és megállapítsák, hogy a kapcsolt vállalkozások által alkalmazott ellenérték piaci volt-e. A transzferár dokumentáció a következők szerint határozható meg: Először is meg kell állapítani a cégcsoportnak tekintett feleket, azonosítani kell az év során felmerülő kapcsolt ügyleteket, és amennyiben azok piaci értéke eléri az előírt értékhatárt (2023. január 1-től nettó 100 millió forint feletti, előtte nettó 50 millió Ft feletti), akkor a piaci árat formális dokumentációval kell alátámasztani. Az érintett adózóknak ezzel a dokumentációval kell bizonyítaniuk, hogy a kapcsolt vállalkozásaikkal megvalósult ügyletek során alkalmazott árak (transzferárak) megfelelnek a szokásos piaci áraknak. Amennyiben azok nem felelnek meg a szokásos piaci árnak, úgy akkor a dokumentációnak szükséges tartalmaznia egy kalkulációt az alkalmazott árakról az adóalap módosításhoz.
Az ellenőrzések körében a NAV vizsgálódása általában arra irányul, hogy a cégcsoportokon belüli résztvevők az egymás közötti ügyleteiket a szokásos piaci feltételeknek megfelelő árazással bonyolítják-e, vagy a szokásos piaci ártól eltérő, annál alacsonyabb vagy magasabb kamatmértékek alkalmazásával csökkentik az adókötelezettségüket. Érdemes ebben a tekintetben megemlíteni, hogy idén januárban a Kúria egy ítéletében leszögezte, hogy „a transzferár meghatározásához elérhető adatok a gyakorlatban lehetnek hiányosak, nehezen értelmezhetők, beszerzésük bizalmi okok miatt nehézségekbe is ütközhet. Ezért a szokásos piaci ár elvének gyakorlati alkalmazása során a cél mindig a szokásos piaci ár megbízható adatokon alapuló, elfogadható becsült értékének a meghatározása. A szokásos piaci ár megállapításának „becsült” jellege azt eredményezi, hogy a transzferár kialakítása soha nem egzakt cselekmény, ahhoz mind a vállalkozás, mind a NAV részéről a realitás keretein belül mozgó bizonyítási cselekmények szükségesek.” Fontos a Kúria döntése, hiszen a jövőbeni NAV ellenőrzések számára iránymutatást nyújt, és ezzel egyértelművé teszi, hogy a vállalkozásokat csak a realitás keretein belül terheli a szokásos piaci ár megállapításának kötelezettsége.
A decemberi módosítások az utóbbi évek legjelentősebb változásait jelentették a tárgyi kérdéskörben. A Rendelet értelmében már korábban is, tehát a 2022-ben kezdődő adóév előtt is terhelte az adózókat a transzferár-nyilvántartás készítési kötelezettség, azonban a 2022. december 31. napján hatályba lépett jelentős módosítások meglehetősen kiszélesítették a transzferár-nyilvántartási kötelezettséget.
A módosítások közül érdemes megjegyezni egy fajta könnyítést is, miszerint mentesek a transzferár-nyilvántartási kötelezettség alól azok a tranzakciók, amelyeknek az értékhatára nem éri el a nettó 100 milliót, ahogy a fentiekben említésre került, ez korábban nettó 50 millió forint volt. A nettó 100 millió forint a 2022. adóévtől kezdődően került meghatározásra {Rendelet 1. § (1) bekezdés e) pontja alapján}. A Rendelet alapján a közvetített szolgáltatások tekintetében továbbra sem szükséges transzferár nyilvántartás készítése, amennyiben haszonkulcs nélküli közvetlen továbbszámlázásra kerül sor a cégcsoport tagjai között.
A Rendelet módosításának keretében több, jogértelmezést segítő pontosítást is eszközölt a jogalkotó:
Fentiek mellett a legfontosabb módosítás az, hogy az eddigi transzferár-nyilvántartási kötelezettség mellett egy új adatszolgáltatásra vonatkozó kötelezettség is megjelenik a jelenlegleg hatályos szabályozásban, miszerint az adózóknak a 2022-ben indult adóévre vonatkozóan is kötelező a társasági adóbevallás részeként adatszolgáltatást teljesíteniük, a transzferár dokumentáció alá eső ügyletekről. Tehát az adatszolgáltatási kötelezettséget elsőként a 2022. december 31-ét követően beadásra kerülő társasági adóbevallás esetén kell teljesíteni. Az adatszolgáltatás részletes szabályait a Rendelet 8-8/A. §-a tartalmazza. Jelentősnek tekinthető ez a változás, figyelemmel arra, hogy a társasági adóbevallásban rögzíteni kell olyan adatokat, amelyek csak a transzferár nyilvántartásból derülnek ki, így értelemszerűen a társasági adóbevallás benyújtásáig el kell végezni az adózóknak minden a nyilvántartás szempontjából lényeges transzferár számítást. Ez jelentős adminisztrációs terhet ró az érintett adózó társaságokra.
Az adatszolgáltatás a következő területekre terjed ki, ezen adatokat a társaságiadó-bevallási nyomtatvány részeként kell megadni ügyletenként, adott esetben összevont ügyletenként:
Források:
a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X.18.) NGM rendelet
a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény
a szokásos piaci ár meghatározásával
összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM
rendelet módosításáról szóló 27/2022. (XII.28.) PM rendelet
https://ado.hu/ado/a-nav-ellen-dontott-a-kuria-a-transzferarazas-nem-egzakt-tudomany/
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230213/tobb-tizmillios-nav-birsagokra-szamithatnak-a-felkeszuletlen-cegek-596294
https://centralaudit.hu/transzferar-nyilvantartas/
https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2022/modosult_a_transzferar_nyilvantartas_kovetelmenyeit_eloiro_rendelet.html
https://icteuropa.hu/blog/858-szigorodo-transzferar-nyilvantartasi-szabalyozasok-miatt-keszulhetnek-nav-ellenorzesre-a-vallalkozasok