2025. November 05.

Energetikai felülvizsgálati kötelezettség nagyteljesítményű épülettechnikai rendszerek vonatkozásában

1.             Jogszabályi keretek és alapkövetelmények

A Magyar Építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: Étv.) 16. §-ának 42. pontja alapján épületnek minősül az olyan építmény, amely szerkezeteivel fedett teret, helyiséget vagy ezek együttesét zárja körül meghatározott rendeltetés vagy rendeltetésével összefüggő tevékenység céljából (a továbbiakban: Épület).

Az Energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Ehtv.) VIII/A. fejezetében foglaltak szerint azon fűtési vagy kombináltan helyiségfűtési-szellőző és légkondicionáló vagy kombináltan légkondicionáló és szellőző rendszer (a továbbiakban: Rendszer) tekintetében, amely Épületet vagy több Épületet együttesen lát el és effektív névleges teljesítménye 70 kW-nál nagyobb, a rendszer üzemeltetőjének gondoskodnia kell a rendszeres energetikai felülvizsgálat elkészítéséről (a továbbiakban: Felülvizsgálat).

Az Ehtv. 43. § (5) bekezdésében foglaltak szerint a Felülvizsgálat elvégzéséről a Rendszer üzemeltetője ennek hiányában az épület tulajdonosa (a továbbiakban együttesen: Rendszerüzemeltető) köteles gondoskodni.

Az Ehtv. 43. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően Felülvizsgálatot kizárólag a klímavédelemért felelős hatóság által üzemeltetett adatbázisban (a továbbiakban: Adatbázis) regisztrációval rendelkező energetikai felülvizsgáló (a továbbiakban: Felülvizsgáló) végezhet.

2.             Mentesülési feltételek

Megfelelő műszaki feltételek fennállása esetén – az Ehtv. 43. § (3)-(4b) bekezdéseiben meghatározott mentesülési szabályok alapján - a Rendszerüzemeltető nem köteles Felülvizsgálatot végezni (a továbbiakban: Mentesülések). Nem szükséges a Felülvizsgálat:

A) elvégzése azon lakóépület vonatkozásában, amelyben az Ehtv. 43. § (1) bekezdése szerinti Rendszer üzemel és amely rendelkezik (i) olyan folyamatos elektronikus felügyeleti funkcióval, amely méri a Rendszer hatékonyságát és tájékoztatja az Épület tulajdonosát vagy kezelőjét, hogy a hatékonyság jelentősen csökkent és jelzi, ha szükség van a Rendszer karbantartására, valamint (ii) hatékony ellenőrző funkciókkal az energiatermelési, -elosztási, -tárolási és -felhasználási optimum elérése érdekében;

B) az épületautomatizálási és -szabályozási rendszerrel felszerelt, 290 kW-nál nagyobb effektív névleges teljesítményű fűtési rendszerrel, kombinált fűtési rendszerrel, kombinált helyiségfűtési és szellőzőrendszerrel, légkondicionáló rendszerrel vagy kombinált légkondicionáló és szellőzőrendszerrel rendelkező nem lakóépületek esetében, ha azok épületautomatizálási és -szabályozási rendszere alkalmas (i) az energiafelhasználás folyamatos ellenőrzésére, naplózására, elemzésére és kiigazításának lehetővé tételére (ii) az Épület energiahatékonyságának értékelésére, az épülettechnikai rendszerek hatékonyságcsökkenésének feltárására, a berendezések vagy az épülettechnikai rendszer kezeléséért felelős személy tájékoztatására az energiahatékonyság javításának lehetőségéről; valamint (iii) az összekapcsolt épülettechnikai rendszerekkel vagy az Épületen belüli más készülékekkel való kommunikáció lehetővé tételére, valamint az épülettechnikai rendszerekkel történő átjárhatóságra, a különböző típusú jogvédett technológiáktól, berendezésektől és gyártóktól függetlenül (a továbbiakban: Rendszerkövetelmény);

C) azon épületautomatizálási és -szabályozási rendszerrel felszerelt nem lakóépületek vonatkozásában, amelyekben az Ehtv. 43. § (1) bekezdésében meghatározott Rendszer üzemel és amelyek épületautomatizálási és-szabályozási rendszere megfelel a 2. B) i)-iii) alpontokban meghatározott Rendszerkövetelményeknek;

D) azon Épületek vonatkozásában, amelyekben az Ehtv. 43. § (1) bekezdésében meghatározott Rendszer üzemel és amelyekben a Rendszer működtetése

a) az Ehtv. végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott tartalmi elemeket rögzítő energiahatékonyság-alapú szerződés (pl.: ESCO-szerződés), vagy;

b) távhőszolgáltatóval megkötött rendszerüzemeltetési szerződés hatálya alá tartozik.

A Felülvizsgálati kötelezettség alól a Mentesülések alapján mentesülő Épület esetében a Rendszerüzemeltető gondoskodik a Felülvizsgáló útján a mentességi kérelem (a továbbiakban: Kérelem) Magyar Mérnöki Kamarához (a továbbiakban: Kamara) történő benyújtásáról az Adatbázison keresztül. A Kamara a Kérelemről hatósági eljárásban dönt, döntéséről az ügyféllel való közlésen felül az Adatbázis útján értesíti a Hatóságot.

A Kérelem elbírálásáért az energetikai felülvizsgáló kérelmenként a Kamara külön szabályzatában meghatározott díjat köteles fizetni a Kamarának. A díj a Kamara bevételét képezi, amelyet a Kamara a Kérelem elbírálásával kapcsolatos tevékenységei ellátására fordít. A tárgyévre vonatkozó díjat a Kamara a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig a közzéteszi honlapján.

Az Ehtv. végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott tartalmi elemeket rögzítő energiahatékonyság-alapú szerződés esetében a mentesség az energiahatékonyság-alapú szerződés időtartamáig érvényes.

3.             Határidők, gyakoriság és folyamat

Az Ehtv. kimondja, hogy a 2022. január 01. napja előtt jogszerűen üzembe helyezett Rendszerek esetében az első energetikai felülvizsgálatot legkésőbb 2025. december 31. napjáig kell elvégeztetnie az érintett cégeknek. Ezt követően, amennyiben egy vállalat köteles kötelező energetikai auditra (Ektv. szerinti auditálás), úgy az audittal egyidejűleg, négyévente el kell végezni a Felülvizsgálatot. Egyéb esetben a Felülvizsgálatot nyolcévente ismételni kell (a továbbiakban: Ütemezés).

A Felülvizsgálat elvégzésének részletszabályait az energetikai felülvizsgálatról szóló 666/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) foglalja össze. A Kormányrendelet 4. §-a értelmében a Rendszerüzemeltetőnek az üzembe helyezés évétől számított 1 (egy) éven belül el kell végeznie az első Felülvizsgálatot. Minden további Felülvizsgálat az Ütemezésben foglaltak szerint következik.

A Felülvizsgálat a következő fő lépésekből áll:

helyszíni szemle és dokumentum-ellenőrzés (Felülvizsgáló által);

- adatok rögzítése (rendszer energiahatékonysági jellemzői, hiányosságai és a Felülvizsgálat során alkalmazott szabványok, esetleges hiányosságok);

- jelentés és összegző ajánlások biztosítása (hatékonyságjavítására, energiafogyasztás-csökkentésre, megtérülési elemzéssel kiegészítve);

- adatszolgáltatás útján a Felülvizsgálat eredményének (jelentés) Adatbázisba történő felvitele. Ezzel a teljes eljárás hivatalos nyilvántartásba kerül, az Adatbázisban a Rendszerüzemeltető is megtekintheti a jelentést.

A Felülvizsgálattal kapcsolatos ellenőrzést a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság végzi, amely bírságot szabhat ki a Felülvizsgálati kötelezettség elmulasztása esetén (a Kormányrendelet 8. §-a szerint a mulasztás mértékéhez igazodó bírság szabható ki). A Hatóság a regisztrált Felülvizsgálók számára külön nyilvántartást vezet, és évente ellenőrzi a jelentések beérkezését, hiánytalan feltöltését.

4.             Összefoglalás

A hatályos magyar jogszabályok kötelezően előírják a Rendszerek, azaz nagy teljesítményű fűtési, légkondicionáló és ezekkel kombinált rendszerek helyszíni energetikai Felülvizsgálatát (70 kW effektív névleges teljesítmény felett). A Felülvizsgálatot a Rendszerüzemeltetőnek minden érintett Rendszerhez biztosítania kell, első alkalommal a 2025. év végéig, majd azt követően az előírt Ütemezés (audit vagy nyolcéves Felülvizsgálati ciklus) szerint. A kötelezettség célja a Rendszerek hatékonyságának javítása, fogyasztásuk optimalizálása és a klímavédelmi célok elősegítése. Ezen kötelezettség nem teljesítése komoly jogkövetkezményekkel (bírság, eljárási költségek) járhat, ezért a vállalkozásoknak és intézményeknek időszerűen kell megtervezniük a szükséges Felülvizsgálatok elvégzését.

Források:

a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény;

az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény;

az energetikai felülvizsgálatról szóló 666/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet;

az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény egyes energetikai felülvizsgálatot érintő szabályainak végrehajtásáról19/2021. (IV.14.) ITM rendelet;

https://ado.hu/cegvilag/a-vallalkozasoknak-is-szukseges-lehet-2025-december-31-ig-az-energetikai-felulvizsgalat-elvegzese/