Bevezetés
Az
ellenőrzött külföldi társaságokra (Controlled Foreign Companies – CFC)
vonatkozó jogszabályok célja az adóelkerülés visszaszorítása és az adott
országok adóalapjának védelme. A CFC-fogalom és az ahhoz kapcsolódó szabályozás
bevezetésével a jogalkotó meg kívánja akadályozni, hogy az adózók jövedelmüket
olyan országokba csatornázzák, ahol kedvezőbb, jellemzően alacsonyabb az
adóterhelés. A rosszhiszemű adózók gyakran kifejezetten a passzív jövedelmek – kamat,
pénzügyi eszközből származó jövedelem, szellemi alkotások jogából származó
jövedelem (jogdíj), részvény- vagy részesedéstulajdonból eredő jövedelem (ideértve
az osztalékot is), illetve egyéb pénzügyi tevékenységekből származó bevétel –
adóztatását próbálják kijátszani. A szabályozás a tényleges gazdasági jelenlét
(„substance”) követelményét is előírja, vagyis a kedvezőbb adózás önmagában nem
elegendő indok egy külföldi társaság létrehozására, ha ahhoz nem társul valós
üzleti tevékenység.
Jogszabályi alap
A
CFC minősítés feltételei
A
Tao. tv. a 4. § (11) pontjában határozza meg, mikor minősül egy külföldi
társaság vagy telephely ellenőrzött külföldi társaságnak (CFC). A szabályozás
több elemből áll, és egyszerre vizsgálja a tulajdonosi befolyást, az
adóterhelés szintjét, valamint a jövedelem jellegét.
Egy
külföldi társaság akkor tekinthető CFC-nek, ha a magyar adózó – önállóan vagy
kapcsolt vállalkozásaival együtt – 50 %-ot meghaladó közvetlen vagy közvetett
szavazati joggal, tőkerészesedéssel vagy nyereségrészesedési joggal
rendelkezik. Emellett a Tao. tv. 4. § 11. b) pontja szerinti feltétel, hogy a
külföldi társaság tényleges adóterhelése kevesebb legyen, mint a magyar
társasági adókulcs 50 %-a (CFC minősítés küszöbe a 4,5 %-os effektív adókulcs).
A
Tao. tv. 4. § 11. b) pontja szerinti teszt során a két adóösszeget össze
kell hasonlítani:
1. Ténylegesen
megfizetett külföldi adó (T) – az az összeg, amit a külföldi társaság az
adott államban valóban befizetett a helyi társasági adóként;
2. Elméleti
magyar adó (M) –
az az összeg, amit ugyanarra az adóalapra fizetett volna, ha az adott külföldi
társaság Magyarországon lenne adóalany (tehát a 9 %-os magyar Tao-kulccsal
számítva).
A jogszabályi feltétel tehát azt vizsgálja, hogy:
T < (M-T)
vagyis:
2T < M
Ez azt
jelenti, hogy ellenőrzött
külföldi társaságnak minősül a külföldi társaság, amennyiben az általa
ténylegesen megfizetett adó kevesebb, mint az elméleti magyar adó fele. Közérthetőbben, ha a külföldi társaság
effektív adókulcsa kevesebb mint a magyar társasági adókulcs 50 %-a, akkor
ellenőrzött külföldi társaságnak minősül.
Ugyanez
az elv érvényesül a magyar adózó külföldi telephelye vonatkozásában is. Ha
a telephely a külföldi országban ténylegesen kevesebb, mint a felét fizeti meg,
mint az a magyar adókulcs alapján számított társasági adó lenne, akkor az adott
telephelyet szintén CFC-nek kell tekinteni.
Fontos
ugyanakkor, hogy a szabály tartalmaz kivételeket is.
Nem minősül CFC-nek a külföldi társaság, ha kizárólag valódi jogügyletekből
származó jövedelmet ér el, amelyhez tényleges gazdasági jelenlét (saját
eszközök, személyzet, kockázatvállalás) kapcsolódik. A törvény kifejezetten
kimondja, hogy egy ügylet nem valódi, ha annak elsődleges célja az adóelőny
elérése, és az értékteremtő funkciókat valójában a magyar anyavállalat látja
el.
További
kivételt jelent a kis nyereségű társaságokra vonatkozó szabály. Ha a külföldi
társaság adózás előtti eredménye nem haladja meg a körülbelül 243.952.500 forintot,
és passzív jövedelme nem éri el a 24.395.250 forintot, akkor nem minősül
CFC-nek. Ugyanez érvényes akkor is, ha a társaság adózás előtti nyeresége nem
haladja meg működési költségeinek 10 %-át.
A
jogszabály részletesen meghatározza, mit kell passzív jövedelemnek tekinteni.
Ide tartozik például a kamat, a pénzügyi eszközök hozama, a szellemi
alkotásokhoz kapcsolódó jogdíj, az osztalék és részesedés, a pénzügyi
lízingből, banki vagy biztosítási tevékenységből származó jövedelem, valamint
az olyan kapcsolt felekkel végzett tranzakciókból származó bevétel, amelyhez
nem, vagy csak csekély mértékben kapcsolódik hozzáadott érték.
Külön
szigorítást jelent, hogy az úgynevezett „nem együttműködő államokban”
bejegyzett társaságok és telephelyek automatikusan CFC-nek minősülnek,
függetlenül a nyereségszinttől vagy a gazdasági jelenlét igazolásától.
Összességében
a magyar CFC-szabályok tehát három fő elemet kombinálnak:
(i) többségi tulajdonosi befolyás, (ii) fele akkora adóterhelés,
és (iii) passzív jövedelem túlsúlya vagy a gazdasági jelenlét hiánya.
Ezek együttes fennállása esetén a külföldi társaság jövedelme a magyar adózó
adóalapjába beszámítandó.
A CFC jövedelmének adóztatása Magyarországon
Ha
egy külföldi társaság a Tao. tv. alapján ellenőrzött külföldi társaságnak minősül,
a belföldi illetőségű adózó köteles annak bizonyos jövedelmeit a saját
adóalapjához hozzáadni.
A
Tao. tv. 8. § (1) bekezdés f) pontja szerint az adózó adózás előtti eredményét
meg kell növelni a CFC nem valódi jogügyleteiből vagy nem valódi jogügyletek
sorozatából származó, a CFC üzleti évének utolsó napján kimutatott pozitív
adózott eredményének (az osztalékkal csökkentett részének) azon hányadával,
amely arányban az a magyar adózó által ellátott jelentős személyi funkciókhoz
kapcsolódó eszközökhöz és kockázatokhoz köthető. Ez a szabály biztosítja, hogy
a CFC jövedelme ne kerülhessen mesterségesen alacsony adókulcsú országokba
pusztán adóelkerülési célból.
Nem
valódi jogügyletnek a Tao. tv. 4. § 11. d) pontja értelmében az minősül,
amelyet elsődlegesen adóelőny elérése érdekében hajtanak végre, és a CFC-nél
nem lennének a jövedelemszerzéshez szükséges eszközök és kockázatok, ha ezeket
a magyar adózó nem látná el a tényleges gazdasági tevékenység során (CFC nem
rendelkezik megfelelő személyzettel, felszereltséggel, eszközállománnyal és
helyiséggel, amelynek révén érdemi gazdasági tevékenységet folytat).
A
CFC-ből származó jövedelem körébe a Tao. tv. 4. § 11. f) pontja alapján
jellemzően passzív típusú jövedelmek tartoznak, például:
A kettős adóztatás elkerülése
A
magyar szabályozásnak nem célja, hogy ugyanazon jövedelem kétszer adózzon.
Ezt
a Tao. tv. több negatív korrekcióval biztosítja:
1. Tao.
tv. 7. § (1) bekezdés g) 2. pont – az adózó csökkentheti adózás előtti
eredményét az ellenőrzött külföldi társaságtól kapott osztalék összegével, feltéve,
hogy az a korábbi években a Tao. tv. 8. § (1) bekezdés f) pontja alapján már
növelte az adóalapot. Így az ugyanazon jövedelem után nem keletkezik ismét
adófizetési kötelezettség.
2. Tao.
tv. 7. § (1) bekezdés gy) 2–3. pont – ha a magyar adózó a CFC-ben lévő
részesedését kivezeti vagy értékesíti, az ezzel kapcsolatban elszámolt bevétel
szintén adóalap-csökkentő tételként vehető figyelembe, de csak a korábban már
adóalapot növelő – és még le nem vont – összeg erejéig.
3. Tao.
tv. 28. § (2) bekezdés – a CFC által külföldön megfizetett társasági adó a
magyar adóalaphoz hozzáadott jövedelemmel arányosan beszámítható, ezáltal
elkerülhető a kettős adóztatás.
A CFC-jövedelem adóztatásának logikája
Összefoglalva a magyar CFC-szabályozás kétirányú
korrekciós mechanizmust tartalmaz:
1. Pozitív
korrekció (adóalap-növelés) a Tao. tv. 8. § (1) bekezdés f) pontja alapján
a CFC nem valódi ügyleteiből származó, osztalékkal csökkentett pozitív
eredményét a magyar adózó adóalapjához kell hozzáadni.
2. Negatív
korrekció (adóalap-csökkentés) a Tao. tv. 7. § (1) bekezdés g) 2. és gy)
pontjai alapján a CFC-től kapott osztalék, illetve a CFC-részesedés kivezetésekor/értékesítésekor
realizált bevétel a korábban már növelő tételként beszámított összeg erejéig
levonható.
A
rendszer célja, hogy a CFC által elért jövedelem ne maradjon adózatlanul,
ugyanakkor biztosítsa, hogy az adott jövedelem kizárólag egyszer,
Magyarországon kerüljön adóztatásra.
Összefoglalás:
A
CFC-szabályok következetes uniós és hazai alkalmazásával a pusztán formális,
gazdasági tartalom nélküli leányvállalatok időszaka lezárult. A nemzetközi
vállalatcsoportokban már nem elegendő a jogi struktúra puszta megléte: elengedhetetlen
a valódi gazdasági jelenlét, az átlátható funkció- és kockázatelosztás,
valamint az ezekkel összhangban álló transzferár-képzés. tényezők hiányában a
CFC-szabályok alapján az adóhatóság könnyen adóalap-növelést és szankciókat
állapíthat meg.