2025. július 1-jén lépett hatályba a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Törvény), amelynek célja elsősorban az, hogy a helyi közösségek képesek legyenek megőrizni saját hagyományaikat, társadalmi rendjüket és értékeiket. Emellett a Törvény védelmet kíván nyújtani a túlzott mértékű lakosságbővüléssel és a tömeges ingatlanvásárlással szemben, mivel ez sok esetben a településen élő fiatalok kiszorulását, valamint a térség jellegének sérülését vagy akár elvesztését eredményezi.
A Törvény hatálybalépésével az
önkormányzatoknak lehetőségük nyílt arra, hogy a Törvény keretein belül, ugyanakkor
nagy mozgástérrel, önkormányzati rendelet megalkotásával megvédhessék
önazonosságukat, és meghatározzák, milyen irányba kívánják fejleszteni
településeiket. A szabályozás összhangot teremt az egyéni jogok és a közösségi
érdekek között, miközben megőrzi a magyar települések értékeit az ott lakók és
a jövő generációja számára is.
A Törvény két típusú jogvédelmi
eszközt nevesít, amelyek a dologi és a személyi jogvédelmi eszközök. A dologi
jogvédelmi eszköz az elővásárlási jog, míg a személyi jogvédelmi eszköz két
további alcsoportra oszlik: a lakcímlétesítés tilalmára vagy feltételhez kötésére
és a betelepülési hozzájárulásra.
Elővásárlási jog
Az elővásárlási jog esetén, amennyiben
az ingatlant betelepülő vagy mentességet nem élvező személy számára kívánja
értékesíteni az eladó, elővásárlási jog biztosítható, amely a Törvény értelmében
az alábbi személyeket illeti meg, az alábbi sorrendben:
1. az önkormányzat, vagy az önkormányzat
által kijelölt, az önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaság,
2. az eladásra szánt ingatlannal
telekhatáros ingatlan tulajdonosa,
a. elsősorban lakóhellyel rendelkező,
b. másodsorban tartózkodási hellyel
rendelkező személy
3. az eladásra szánt ingatlan fekvése
szerinti településen ingatlantulajdonnal rendelkező más
a. elsősorban lakóhellyel rendelkező,
b. másodsorban tartózkodási hellyel
rendelkező személy
A telekhatáros ingatlan és az érintett
településen fekvő ingatlantulajdonos esetén fontos, hogy elővásárlási jog csak
abban az esetben keletkezik, ha a tulajdonjog legalább öt éve fennáll.
Abban az esetben, ha a fenti 1. vagy
2. pont szerinti jogosultak közül többen is élni kívánnak az elővásárlási
jogukkal, az a jogosult élvez elsőbbséget, akinek az ingatlana közelebb esik az
adásvétel tárgyát képező ingatlanhoz.
A Törvény kivételt állít fel
meghatározott ingatlanok esetére, így a Magyar Állam, a bevett egyház vagy
annak belső egyházi jogi személye által tulajdonolt ingatlanok adásvétele
esetén nem áll fenn az elővásárlási jog.
Amennyiben az önkormányzat rendelkezik
az elővásárlási jog biztosításáról, a jogosultak a jog gyakorlásának
sorrendjében megelőzik a más jogszabály alapján elővásárlásra jogosult
személyeket.
Elővásárlási jog fennállása esetén az
alábbi eljárásrend követendő. Az eladni kívánt ingatlan tulajdonosa köteles az
adásvételi szerződést a felek általi aláírást követő 8 napon belül – az
elővásárlásra jogosultak joggyakorlásának biztosítása érdekében – megküldeni a
jegyző részére.
Ezt követően a jegyző a Törvényben meghatározott
módon – közvetlen értesítés vagy hirdetmény útján - közli az adásvételi
szerződést a jogosultakkal. Az elővásárlási jog gyakorlására a jogosultaknak a
közlést követő harminc napon belül van lehetőségük, ezen határidőn belül elfogadó
vagy lemondó nyilatkozatot tehetnek, amelyet a jegyző részére kell benyújtani. Amennyiben
a jogosult határidőn belül nem nyilatkozik, az az elővásárlási jog
gyakorlásáról való lemondásnak minősül. Az elfogadó nyilatkozatot legalább
teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni és ahhoz csatolni kell a
Törvényben meghatározott dokumentumokat.
A jognyilatkozat abban az esetben köti
az eladót, ha a jogosult azt határidőben teszi meg, és az adásvételi szerződést
teljeskörűen elfogadja. Az elfogadó nyilatkozat visszavonására a
nyilatkozattételre nyitva álló harminc napos határidőn belül van lehetőség. Ezt
szintén a jegyző előtt lehet megtenni.
Az elővásárlási jog gyakorlására
nyitva álló határidő elteltét követő nyolc napon belül a jegyző iratjegyzéket
készít a beérkezett elfogadó nyilatkozatokról, és azt az adásvételi
szerződéssel, valamint a közlést vagy közzétételt igazoló dokumentummal együtt
megküldi az eladó részére.
Amennyiben több jogosult tesz elfogadó
nyilatkozatot, az léphet be a szerződésbe vevőként, aki a Törvényben
meghatározott sorrendben előrébb áll. Abban az esetben, ha a jogosultak azonos
ranghelyen állnak, az eladó választ közülük.
Lakcímlétesítés tilalma vagy
feltételhez kötése és a betelepülési hozzájárulás
A Törvény értelmében az önkormányzat
előírhatja, hogy a betelepülő valamely észszerű előzetes feltételnek feleljen
meg, teljesítsen a közösség önazonossága, szokásai vagy hagyományai
szempontjából lényeges, illetve a közösség javát szolgáló észszerű
kötelezettséget, vagy teljesítsen közérdekű kötelezettségvállalást. Továbbá a
Törvény lehetőséget biztosít arra is, hogy az önkormányzat rendeletében a
betelepülést hozzájárulás megfizetéséhez kösse.
A Törvény meghatározza azokat a
személyeket, akikkel szemben nem alkalmazhatók az önkormányzati rendeletben
meghatározott, betelepülésre vonatkozó tilalmak, korlátozások és feltételek.
Ilyen személynek minősül, aki:
1. a településen lakóhellyel vagy
ingatlantulajdonnal rendelkező személy hozzátartozója, továbbá akinek az
érintett település származási helye,
2. bizonyítja vagy legalább
valószínűsíteni tudja, hogy maga vagy valamely hozzátartozója a születését
követő 10 évben legalább 12 hónapot az érintett településen élt,
3. állami vagy önkormányzati munkavállaló,
4. más okból, de igazolhatóan az érintett
településen kíván dolgozni,
5. lakáscélú állami támogatásból vásárol
ingatlant,
6. egyházi alkalmazott,
7. a helyi oktatási intézmény tanulója,
hallgatója,
8. helyi például szociális, egészségügyi
vagy hitéleti intézményben él,
9. az 1.-7. pontok szerinti jogosultak
hozzátartozója.
Az önkormányzatok rendeletükben
további személyi kört is mentesíthetnek, vagy arra kedvezőbb feltételeket is
megállapíthatnak, de a kedvezmény és mentesség egyszerűsített vagy egyedi
eljárás keretein belül is biztosítható. Továbbá az önkormányzatok rendeletükben
méltányossági döntéshozatali jogkört állapíthatnak meg, amely akkor
alkalmazható, ha a betelepülés valamely objektív vagy mérlegelésen alapuló feltétele
nem teljesül, de a betelepülés mellett méltányolható érvek hozhatók fel.
A Törvény hatálybalépése óta bizonyos
önkormányzatok már éltek a jogvédelmi eszközök alkalmazásának lehetőségével. Sátoraljaújhely
Város Önkormányzata Képviselő-testületének rendeletében Sátoraljaújhely Város
Önkormányzata és az adásvétel tárgyát képező ingatlannal telekhatáros ingatlan
tulajdonosa számára elővásárlási jogot biztosított, valamint megtiltotta a
lakcímlétesítést azon személyek számára, akik büntetett előéletűek,
köztartozásuk van, vagy nem rendelkeznek érettségi bizonyítvánnyal, illetve
legalább középfokú szakképesítéssel. Emellett nem létesíthet lakcímet Sátoraljaújhely
településen fekvő ingatlanon az a nagykorú személy sem, akinek a
lakcímlétesítési kérelem benyújtását megelőző két évben nem volt legalább 365
nap biztosított jogviszonya.
Alsógagy Község Önkormányzatának
képviselő-testülete rendeletében a Törvényben meghatározott jogosulti kör
egészének biztosította az elővásárlási jogot, és a lakcímlétesítés
feltételeként előírta, hogy a betelepülő rendelkezzen legalább középfokú, a
település társadalmi berendezkedésének és életmódjának fenntartásához szükséges
szakképesítéssel — például egészségügyi, élelmiszeripari vagy oktatási
területen —, valamint igazolja büntetlen előéletét is.
Várhatóan egyre több önkormányzat él majd a Törvényben biztosított rendeletalkotási jogával, hiszen a Törvény célja, hogy védje a magyar falvak, községek és városok társadalmi és kulturális berendezkedését, valamint, hogy lehetőséget biztosítson a helyi vagy onnan származó fiatalok számára, hogy otthont teremtsenek.