2025. December 15.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv főbb rendelkezéseinek összefoglalója

Bevezetés

Az építőiparban nem ritka eset, amikor a vállalkozó és a megrendelő nem tud közös nevezőre jutni egy vitás teljesítéssel kapcsolatban, illetve a feleket elriasztja a jogérvényesítés hosszadalmas időtartama és kiszámíthatatlan költségvonzata. Attól függően, hogy a vitás kérdés a kivitelezési folyamat mely szintjén elhelyezkedő feleket érinti, annak következményei az alvállalkozói körben is jelentkezhetnek, különösen a lánctartozások kialakulása révén. Az építőipari lánctartozások megelőzése és egy gyorsabb eljárás lefolytatása érdekében a jogalkotó megalkotta az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi XXXIV. törvényt (a továbbiakban: „Tszszt.).

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (a továbbiakban: „Szerv”) eljárásának legfőbb célja az elhúzódó elszámolási viták rendezésének felgyorsítása.

A Tszszt. meghatározza azokat az eseteket, amelyekben a felek a Szervhez fordulhatnak. Ebből következően az a jogkereső fél (megrendelő, tervező, kivitelező vagy alvállalkozó) jogosult a Szervhez fordulni, akinek kizárólag az építészeti-műszaki tervezési, kivitelezési szerződés építőipari teljesítéséből eredő olyan követelése van, amelyben a teljesítési igazolás kiadása nem történt meg, a kiadása vitás, vagy a teljesítési igazolás kiadásra került, de a kifizetés nem történt meg, vagy az ezekhez kapcsolódó szerződést biztosító mellékkötelezettségek – garancia, zálogjog és kezesség – érvényesítésének tárgyában vita van a szerződő felek között. Gyakori példája ennek az, amikor a megrendelő egy vitás teljesítéssel kapcsolatban érvényesíteni kívánja a bankgaranciát, viszont a vállalkozó ezt jogszerűtlennek tartja, a Szervhez fordul és az eljárás befejezéséig a bank jogszerűen nem teljesíti a megrendelő kérését.

Fontos kiemelni, hogy semmis az a szerződéses kikötés, amely a Szerv eljárását kizárja, korlátozza, vagy a Szerv eljárásának kezdeményezéséhez negatív jogkövetkezményt fűz. Továbbá a Szerv eljárásának igénybevételét a feleknek nem szükséges a szerződésben kikötni.

Teljesítésigazolási Szakértői Szerv

A Szerv független szervezetként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működik. A Szervet a vezető irányítja és képviseli, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén pedig a vezetőhelyettes látja el feladatait. A Szerv tagja az az igazságügyi szakértő és az az építési műszaki ellenőr, aki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Építész Kamara, a Magyar Mérnöki Kamara, és a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara bevonásával kialakított véleményező bizottság által meghirdetett pályázati kiírásnak megfelelt, és akit – a bizottság véleményének meghallgatása mellett – az építésgazdaságért felelős miniszter az igazságügyért felelős miniszter egyetértésével kinevezett.

A Szakértői Tanács és Díjazás

Az ügyeket főszabályként egy 3 (három) fős szakértői tanács bírálja el, viszont kivételes esetben a szakértői tanács 2 (kettő) főből is állhat. Az ügyben eljáró szakértői tanács 3 (három) tagját és közülük a szakértői tanács elnökét a Szerv vezetője jelöli ki a vizsgálandó építészeti-műszaki tervezési, illetve az építőipari kivitelezési munka szakterületének megfelelő tagok közül. A szakértői tanács elnökének kizárólag igazságügyi szakértő jelölhető ki. Az adott ügy kapcsán a szakértői tanács tagjaként nem járhat el, aki a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban „Pp.”) szerint, mint szakértő sem járhatna el. A szakértői tanács tagjai független szakértőként járnak el.

A szakértői vélemény jogszabályban meghatározott díjazás ellenében kérhető. A szakértői díj a kérelmező által megjelölt vitatott bruttó érték 3 (három) %-a, de legkevesebb bruttó 200.000, -Ft, azaz kettőszázezer forint, és nem haladhatja meg a bruttó 2.000.000, - Ft, azaz kettőmillió forintot. A szakértői díj a Szervet illeti, amely a szakértői tanács tagjai között akképpen oszlik meg, hogy az elnököt a díj 50 (ötven) %-a, míg a tagokat egyenként
25–25 (huszonöt-huszonöt) %-a illeti meg. Amennyiben a szakértői tanács tagjai az eljárás végső határidejét túllépik, a szakértői díj mértéke a késedelemmel érintett időszakban munkanaponként az eredeti díj 10 (tíz) %-ával csökken.

A Szerv eljárásának megindítása

A Szerv eljárása a szakértői vélemény elkészítéséből, és amennyiben a felek a szakértői vélemény birtokában nem tudnak megegyezni, úgy a Szerv szakvéleményére alapított perből áll.

Fontos kitétel, hogy a Szerv eljárása írásbeli szerződés esetén indítható. A Szerv eljárása az építészeti-műszaki tervezési, kivitelezési szerződésben meghatározott helyszín szerint illetékes területi kereskedelmi és iparkamaránál, vagy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál kezdeményezhető. A kérelmet kizárólag elektronikus formában a Szerv kérelem befogadási rendszerének online felületén lehet beadni az űrlap kitöltésével és vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolásával. Az online felület elérhetősége: https://www.mkik-tszsz.hu/hu/

A Szerv szakvéleményét a kérelemnek – hiánypótlás esetén azok pótlásának – a Szervhez való beérkezését követő naptól számított 30 (harminc) napon belül bocsátja ki. A Szerv vezetője – ha az ügy különös bonyolultsága indokolja – a határidőt 1 (egy) alkalommal, legfeljebb 30 (harminc) nappal meghosszabbíthatja; a meghosszabbításról legkésőbb a határidő lejártakor értesíti az eljárásban érintett felet.

A Szakvélemény Tárgya

A Szerv a szerződés teljesítését vizsgálja, és amire vonatkozóan szakvéleményt vagy kivonatot ad ki, amely alapján megállapítható, hogy a szerződés teljesítése megtörtént-e, vagy esetleg nem a szerződésnek megfelelő módon történt meg, és a teljesítésért járó ellenérték kifizetése – adott esetben a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítése – milyen összegben indokolt.

A szakvélemény a következő kérdések tárgyában készül:

a) a szerződés műszaki tartalma szerint a vállalkozót (alvállalkozót) terhelő munkák leírása,

b) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített munkák mennyiségének és a szerződésben meghatározott, az alapvető követelmények teljesülését szolgáló minőségének meghatározása,

c) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan el nem végzett munkák meghatározása, és

d) a b) és c) pont szerinti munkáknak a szerződés szerinti költségvetési tételek, vagy az átalánydíj arányos részének alapulvételével meghatározott értéke.

Ha a fél a Szerv szakvéleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettsége érvényesítésének vizsgálatához kapcsolódóan kéri,

a) az eljárást kezdeményező fél a biztosítékot nyújtó személyt erről értesíti, és egyben gondoskodik a szerződést biztosító mellékkötelezettséget keletkeztető jogviszony időbeli hatályának meghosszabbításáról,

b) a mellékkötelezett a Szerv szakvélemény-kivonatának közléséig a polgári törvénykönyv szóló 2013. V. törvény (a továbbiakban: „Ptk.”) 6:153. § szerinti kötelezetti késedelembe nem esik. Ez azt jelenti, hogy a mellékkötelezett a szakvélemény-kivonat közléséig jogszerűen nem teljesít és vele szemben hátrányos jogkövetkezmények nem alkalmazhatók.

Amennyiben a Szerv véleménye alapján a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt,

a) a garanciát vállaló pénzügyi intézmény vagy biztosító a garanciaszerződésben foglalt fizetési kötelezettségét nem köteles teljesíteni,

b) a zálogjog a Ptk.-ban írt egyik módon sem érvényesíthető,

c) a kezes a kötelezett helyett való teljesítésre vállalt kötelezettségét nem köteles teljesíteni.

A fenti esetekben mellékkötelezettre a Ptk. 6:183. §-ában foglalt teljesítés megtagadására vonatkozó szabályai nem alkalmazhatók, mivel a mellékkötelezett a Szerv szakvéleményére alapítva nem teljesít.

Ha a Szerv szakvéleménye alapján a mellékkötelezettség érvényesítése csak részben indokolt, úgy a mellékkötelezett az indokoltság mértékéig teljesít.

A Szakvélemény Elkészítése

A szakértői tanács a szakvélemény elkészítéséhez szükséges vizsgálatot főszabályként a kivitelezés helyszínén végzi el, kivéve, ha az eljárásban a felek írásban egybehangzóan nyilatkoznak arról, hogy

a) a kérelemmel érintett teljesítés elbontásra került, vagy

b) a teljesítés szerződésszerűen megtörtént.

A szakértői vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni. Az eljáró tanács ügyintézési határidejébe a laboratóriumi vizsgálat időtartama nem számít bele. Laboratóriumi vizsgálat vonatkozhat anyagminőség ellenőrzésére.

A szakértői tanács tagja a szakértői vizsgálat keretében jogosult a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlanba belépni. A szakértői vizsgálaton a szerződő felek és a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa jelen lehetnek.

Ha az ingatlan birtokosa nem tesz eleget a helyszín biztosítási kötelezettségének, a szakértői tanács ezt a jegyzőkönyvben rögzíti, és a fél kérelmére kezdeményezi a helyszíni vizsgálat rendőrségi közreműködéssel történő megtartását. A rendőrség a vonatkozó jogszabályok szerint biztosítja a vizsgálat biztonságos lefolytatását. Ilyen eset lehet például, ha az alperes a munkát követően alaptalanul tagadja meg a felperes kifizetését, és nem teszi lehetővé a vizsgálatot.

A benyújtott iratok – és helyszíni szemle tartása esetén a szemle jegyzőkönyve – alapján a szakértői tanács szakértői véleményt állít ki, amelyet a szakértői tanács zárt ülésen, szótöbbséggel alakít ki. A szakértői tanács a szakértői véleményt írásban terjeszti elő és megküldi a szerződő felek részére.

Ha a fél a Szerv szakvéleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítésének vizsgálatához kapcsolódóan kéri, a Szerv a biztosítékot nyújtó személy részére megküldi a szakértői vélemény kivonatát.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított per

Amennyiben a feleknek nem sikerült egyezséget kötniük a Szerv szakértői véleményének birtokában, úgy a felek jogosultak a Szerv szakvéleményére alapított per megindítására, amely perben a felperes az érvényesíteni kívánt jog alapjául a Szerv szakvéleményére hivatkozik.

A perben kizárólag olyan követelés érvényesíthető, amelyre a Szerv szakvéleménye kiterjed. A Szerv a perben soron kívül jár el és a jogi képviselet kötelező.

Ha a perben érvényesíteni kívánt díjkövetelés összegéhez igazodó pertárgyérték a 3.000.000, -Ft, azaz hárommillió forintot nem haladja meg, ezen körülmény nem akadálya annak, hogy a felperes igényét – a fizetési meghagyásos eljárás mellőzésével – közvetlenül perben érvényesítse, ellenben a rendes bíróságok esetében, ahol előfeltétel a sikertelen fizetési meghagyásos eljárás, tekintettel a Pp. 255. §-ára.

A keresetlevelet a Szerv szakvéleményének kézbesítésétől számított 60 (hatvan) napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye, és a pert az általános szabályok szerint kell lefolytatni, viszont az alábbi rendelkezéseket ebben az esetben is alkalmazni kell:

a) A Szerv szakvéleménye a perben ugyanolyan bizonyító erejű, mint a bíróság által kirendelt szakértő szakvéleménye, viszont a Szerv eljárásában a szakértők kizárólag műszaki kérdéseket vizsgálnak. A felek a közöttük esetlegesen felmerülő szerződéses jogviták (mint például a kötbérrel és kamattal kapcsolatos igényeket) tekintetében nem foglalnak állást.

b) A bíróság megidézheti a szakértői tanács elnökét és tagjait; rájuk a kirendelt szakértőkre vonatkozó Pp. szabályok érvényesek, mint például a bizonyítási eljárás során a bíróság kérdéseket tehet fel a szakvéleménnyel kapcsolatban, vagy a költségigény esetében a szakértői tanács elnökét és tagjait a tárgyaláson történő megjelenésért jelenléti díj, az utazással eltöltött időre felszámított óradíj és utazási költségtérítés illeti meg.

c) A Szerv vezetője és helyettese más szakértőként a perben akkor sem járhat el, ha nem vettek részt az adott szakértői tanács munkájában.

Az írásbeli ellenkérelem, illetve a viszontkeresetlevél, válaszirat, viszontválasz, beszámítást tartalmazó irat előterjesztésére vonatkozó határidő 15 (tizenöt) nap, amelyet a bíróság kivételesen legfeljebb 15 (tizenöt) nappal hosszabbíthat meg. Összehasonlítva a Pp.-ben meghatározott határidőkkel, amelyben az alperes részéről a kereset közlésétől számított 45 (negyvenöt) napon belül, illetve a bíróság által az ellenkérelem előterjesztésére meghosszabbított határidőn belül nyújtható be. A felperes részéről a keresettel szembeni írásbeli ellenkérelem, illetve a viszontkeresetlevél, keresettel szembeni beszámítás vele történő közlésétől számított 30 (harminc) napon belül nyújtható be.

A keresetlevélhez – a Pp.-ben meghatározott mellékleteken túl – csatolni kell a Szerv szakvéleményét, az annak kézbesítési időpontját igazoló okiratot. Ezek csatolásának elmaradása esetén a bíróság a keresetlevelet – hiánypótlási felhívás kiadása nélkül – visszautasítja.

A bíróság kérelemre – a rendelkezésre álló iratok alapján, a felek meghallgatása nélkül – ideiglenes intézkedéssel elrendeli a kereseti kérelemben (viszontkeresetben), illetve az ideiglenes intézkedés iránti kérelemben foglalt azon összeg bírósági teljesítési letétbe helyezését, amely a Szerv szakvéleménye szerint teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített tervezési, építési és kivitelezési munkák szerződés szerinti értéke. Az ideiglenes intézkedés elrendelése biztosítékadáshoz nem köthető.

A tárgyalási időköz 8 (nyolc) nap, a tárgyalás kitűzésére vonatkozó határidő 2 (kettő) hónap. A Pp. vonatkozó rendelkezéseivel összehasonlítva a perfelvételi tárgyalást úgy kell kitűzni, hogy az idézésnek a felek részére történő kézbesítése a tárgyalás napját legalább 15 (tizenöt) nappal megelőzze. Amennyiben Pp. eltérően nem rendelkezik, a tárgyalást – ideértve a folytatólagos tárgyalást is – úgy kell kitűzni, hogy az az Pp. szerint kitűzésre okot adó perbeli cselekménytől számított legkésőbb 4 (négy) hónapon belül megtartható legyen.

Az ítéletet fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak kell nyilvánítani a szerződés teljesítéséből eredő díjkövetelés kifizetésére kötelező részében, ha az a Szerv szakvéleményében meghatározott összeget (részben vagy egészben) mint pénzbeli marasztalást tartalmazza.

A Szerv szakvéleménye választottbírósági eljárásban is felhasználható. Ha a felek vállalkozási szerződésükben vagy önálló választottbírósági megállapodásukban választottbíróság kizárólagos döntésének vetik alá magukat, a választottbíróság eljárását kezdeményező fél a keresetlevélhez a Szerv szakvéleményét is csatolja. A választottbíróság a szakvéleményt a bizonyítékok körében mérlegeli, szükség szerint a szakértői tanács elnökét vagy tagját a tárgyaláson meghallgatja.

Összegzés

A Szerv eljárása számos előnyt biztosít a jogkereső felek számára, mint például:

- az ítéletet fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak kell nyilvánítani a szerződés teljesítéséből eredő díjkövetelés megfizetésére kötelező részében, ha az a Szerv szakvéleményében meghatározott összeget (részben vagy egészben) mint pénzbeli marasztalást tartalmazza,

- az eljárás olcsóbb és gyorsabb,

- 3.000.000, - Ft, azaz hárommillió forint alatti pertárgyértékű ügyeknél nem feltétel a fizetési meghagyási eljárás sikertelensége,

- egyezségkötés lehetősége: A szakvélemény alapul szolgálhat a felek közötti egyezségkötéshez, ami akár a bírósági eljárás elkerülését is eredményezheti.

Viszont az előnyök mellett a Szerv eljárásának az alábbi hátrányai vannak:

- kizárólag olyan követelés érvényesíthető, amelyre a Szerv szakvéleménye kiterjed,

- jogi képviselet kötelező az ügy bonyolultságára tekintet nélkül,

- a Szerv szakvéleménye kizárólag műszaki kérdéseket vizsgál.

Végezetül megállapítható, hogy amennyiben a vitás kérdés a Szerv hatáskörébe tartozik, a felek számára célszerű megfontolni az eljárás igénybevételét, mivel annak gyorsasága, a szakértői alapú döntéshozatal és költséghatékonyság jelentősen felgyorsíthatja az igényérvényesítést.

Források:

a polgári törvénykönyv szóló 2013. V. törvény

a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény

az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi XXXIV. törvény

az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény

a Teljesítésigazolási Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 236/2013. (VI. 30.) kormányrendelet

https://mkik.hu/udvozoljuk-a-teljesitesigazolasi-szakertoi-szerv-honlapjan 

https://epitesijog.hu/13060-teljesitesigazolasi-szakertoi-szerv-szakvelemenyere-alapitott-per-tszsz-per

https://www.mkik-tszsz.hu/hu/