Megújul Magyarországon az ingatlan-nyilvántartás rendszere

Az ingatlan- és földügy fejlesztésére irányuló projekt célja a hazai földhivatali eljárások átfutási idejének és költségszintjének csökkentése. Az ingatlan-nyilvántartás jelenlegi rendszere Mária Terézia korában épült ki, melyet várhatóan 2022 őszétől elektronikus kérelem alapú rendszer vált fel.

Megjegyzendő összehasonlításképp, hogy Nagy-Britanniában, pontosabban Anglia és Wales területén az elektronikus eljárást támogató „Land Registration Act 2002” 2003. október 13. napján lépett hatályba, Németországban a 20.10.1993-as „Registerverfahrensbeschleunigungsgesetz” törvény kezdeményezte a papír alapú eljárásról elektronikus alapokra történő átállást, melyre 2009. október 1-jén került sor az „ERVGBG” hatálybalépésével, valamennyi tartományban, míg Bulgáriában 2009. január 26. napja óta elérhető az elektronikus földhivatali eljárás kényelme.

Az elektronikus nyilvántartással biztonságosabb, átláthatóbb, gyorsabb, automatikus döntési folyamatokat is lehetővé tevő rendszer jön létre, amely az ország versenyképességében is mérhető eredményt hoz, hiszen a külföldi befektetők, magánszemélyek számára sokszor átláthatatlan és bonyolult folyamat jelentősen felgyorsul és leegyszerűsödik, hiszen a modernizáció célja, hogy az ügyfél miután elhagyja az ingatlanszerzésével összefüggő ügylet megkötését követően az eljáró ügyvédi irodát, a szükséges bejegyzés megtörténjen.

Ezzel a lépéssel folytatódik a közigazgatási folyamatok elektronizációja, amelynek következtében csökken a földhivatali eljárások átfutási ideje és költségszintje, nő a jogbiztonság.